Dit is een Martens en Van Oord - special, de GINAF HD5380-T 10x6 dumper-kipper. "HD" staat voor "Heavy-Duty" en dat is precies de omschrijving die bij deze auto hoort: op de Nederlandsche weg mag de 10x6 met een totaal gewicht van 49 ton onderweg, maar zodra de HD5380-T op afgesloten terrein rijdt heeft de auto een technisch toelaatbaar gewicht van 80 ton. Dit betekend een laadvermogen van ongeveer 60 ton. De auto's hebben een systeem dat bij belading ervoor zorgt dat de GINAF niet harder dan 50 km/u kan rijden, wat de duurzaamheid van o.a. de banden ten goede komt.
Een echte uitzondering op deze site: een kipper voor het buitenland in het buitenland! Deze GINAF HD5380-T 10x6 is bedoeld als mijnbouw voertuig in China. Het "Hua Ming Mining" mijnbouwbedrijf heeft bij GINAF 98 van deze zware jongens besteld, waarvan de gefotografeerde één van de laatste uit deze opdracht is. De auto staat hier op het terrein van kipperbouwer AJK in Bocholt (België) waar de auto's van een overmaatse kipper worden voorzien.
"Hua Ming Mining" zou de auto's in eerste instantie gaan gebruiken als kolenkipper, waar AJK de kippers ook voor gebouwd en ontworpen heeft. Echter, ondertussen is het bedrijf de vrachtwagens die reeds in gebruik zijn, ook al aan het gebruiken voor het transporteren van granietblokken, iets waar deze kippers niet voor ontworpen zijn...
Tijdens mijn bezoek aan AJK stonden er 11 identieke HD5380-T's op een rij, sommige nog niet helemaal af zoals die het dichtst bij de camera, die nog de door HYVA geleverde Hydrauliek mistte.
GINAF HD 5380-T demo aan het werk in Duitsland, in gebruik door Leenaerts uit Born (Lim).
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.