Deprecated: Joomla\Input\Input implements the Serializable interface, which is deprecated. Implement __serialize() and __unserialize() instead (or in addition, if support for old PHP versions is necessary) in /home/public/sites/www.modderaandebanden.nl/libraries/vendor/joomla/input/src/Input.php on line 41

Deprecated: Return type of Joomla\Input\Input::count() should either be compatible with Countable::count(): int, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/public/sites/www.modderaandebanden.nl/libraries/vendor/joomla/input/src/Input.php on line 170

Deprecated: Joomla\CMS\Input\Input implements the Serializable interface, which is deprecated. Implement __serialize() and __unserialize() instead (or in addition, if support for old PHP versions is necessary) in /home/public/sites/www.modderaandebanden.nl/libraries/src/Input/Input.php on line 31

Deprecated: Joomla\CMS\Input\Cookie implements the Serializable interface, which is deprecated. Implement __serialize() and __unserialize() instead (or in addition, if support for old PHP versions is necessary) in /home/public/sites/www.modderaandebanden.nl/libraries/src/Input/Cookie.php on line 0

Deprecated: trim(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /home/public/sites/www.modderaandebanden.nl/libraries/src/Uri/Uri.php on line 143
BAS-Mining Volvo FM(X) 10x4
Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /home/public/sites/www.modderaandebanden.nl/templates/siteground-j16-1/index.php on line 115

RENAULT

WEGENBOUWERS Landelijk

 

Het Grensmaas-project in Zuid-Limburg is een uniek project met voor Nederland unieke voertuigen. A.L. vd Wetering uit Heesch (NB) heeft in samenwerking met BAS-Trucks, Estepe en ATM / AJK een Volvo FM/FMX Dumper/kipper ontwikkeld, speciaal voor het zware werk. Hoewel de auto's nog aardig op hun straat-broertjes lijken, zijn een hoop componenten van deze vrachtwagens verzwaard uitgevoerd. Deze "BAS-Mining Truck" is een concept dat BAS-Volvo uit Veghel ook buiten de Nederlandse grensen hoopt te verkopen. Voor alsnog rijden er naast de 13 auto's (stand 3/2014) op het Grensmaas-project een stuk of 30 auto's in een goudmijn in Mali.

 

De nieuwste BAS Mijnbouw-Volvo's bij de Grensmaas hebben meer PK's, 460 ipv 420 en ze worden uitgerust met een AJK Pusher, een niet-kippende bak die zijn lading met een schuifwand eruit drukt. Deze vrachtwagens zijn niet meer van A.L. vd Wetering maar van Boskalis (in dit geval) zelf. Op het moment van schrijven rijdt de eerste naar tevredenheid al een paar maanden rond, en zijn er alweer een aantal nieuwe in bestelling/aanbouw. Zowel de kipper als de Pusher zijn in staat om zonder probleem 50 ton grind te verplaatsen, de Pusher zelfs nog iets meer dan de kipper.

 


 

Hier zien we auto nummer 1, eigenlijk de 3e geleverde FM 10x4 "BAS Mining Truck" die in 2010 bij de Grensmaas aan het werk werd gezet. Deze auto rijdt in de kleuren van één van de aannemers die het Grensmaas-Project bestieren, Van den Biggelaar uit Velddriel. De auto is hier met een volle vracht opweg naar de "bunker".

 


 

Hier zien we auto's nummer 1, 2 en 3 samen in één foto: op de voorgrond de nummer 2 auto in de Van Oord-kleuren, de nummer 3 auto in de kleuren van Boskalis en de nummer 1 in de kleuren van Van den Biggelaar. Deze drie bedrijven zijn de drie grote aannemers van het Grensmaas -project. Deze drie eerste BAS-Volvo's op het Grensmaas-Project, samen met de eerste FMX in de kleuren van A.L. vd Wetering (auto nummer 4) hebben allemaal een kipper gebouwd door ATM in Maaseik. Na deze eerste vier is men op AJK kippers overgestapt.

 

Dit is auto nummer 2, de met een gewone FM cabine uitgerustte 10x4 in de kleuren van Van Oord. We zien de auto hier kippende waarbij het grind door een rooster op een transportband wordt gekipt die het dan naar het "voordepot" brengt.

 

Bij de Grensmaas is het groot, groter, grootst: niet alleen de vrachtwagens en dumpers zijn hier van het dikste soort, ook de kranen, zoals deze CAT 385c die de 35-kuubs bak van de BAS-Volvo in drie schepjes vol heeft...

 


 

Auto nummer 3: dit was de eerste auto die voor het Grensmaas project werd afgeleverd. In de kleuren van Boskalis en net als nummer 1,2 en 4 nog met een kipper van ATM Maaseik.

 

 


 

De achterkant van nummer 4, de eerste van de FMX 10x4'en in de kleuren van hoofdvervoerder A.L. vd Wetering uit Heesch -(NB). De kippers worden heel erg vies en wassen is er helaas niet bij (niet mogelijk).

 


 

De nummer 6 BAS-Volvo, net vol, met op de achtergrond de andere hoofdrolspelers op het Grensmaas-project: Volvo, CAT en Komatsu knikdumpers uit het XXL-segment.

 


 

 


 

Auto nummer 10 rijdt achteruit naar de plek waar hij kan lossen.

 


 

Volvo FMX nummer 11 in de kleuren van A.L. vd Wetering "vol gas" onderweg van de put waar het grind gewonnen wordt naar het de bunker waar het grind verder verwerkt en opgeslagen wordt. De nieuwere FMX'en hebben een soort spatbord boven de laatste drie assen. De auto's worden hoe dan ook vies, maar dit spatbord zorgt ervoor dat grind dat tussen de banden blijft hangen en er tijdens het rijden onder hogedruk weer uitspat niet door de cabines van tegemoetkomend verkeer knalt.

 


 

"Oud" en "Nieuw": rechts een FMX, auto nummer 12, met AJK kipper en links zien we de nieuwste innovatie: de AJK-pusher, een systeem die kippen niet meer nodig maakt en waarbij de lading van de vrachtwagen uit de bak gedrukt wordt. 

 

Een "kraantje" laad de Boskalis Volvo Pusher vol. Met deze grote CAT 365c is dat met een schepje of 3 a 4 wel klaar. Weer 50 ton grind klaar om verplaatst te worden.

 

Hier zien we de Volvo FMX met AJK-Pusher zijn lading lossen.

 

 


 This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.